Nasze przedszkole należy do Opolskiej Sieci Szkół i Przedszkoli Promujących Zdrowie. Jest to dla nas duża satysfakcja i odpowiedzialność, jednakże działania służące zdrowiu będących pod nasza opieką przedszkolaków zawsze były dla nas priorytetem.
Przedszkole promujące zdrowie, to przedszkole, które we współpracy z rodzicami i społecznością lokalną:
- systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu oraz dobremu samopoczuciu społeczności lokalnej
- wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.
Promocja zdrowia jest wpisana w statut przedszkola, wszyscy nauczyciele i pracownicy w pełni akceptują ideę Przedszkola Promującego Zdrowie. Corocznie opracowujemy Plan Pracy Przedszkola, obejmujący promocję zdrowia, który opiniowany jest przez Radę Pedagogiczną. Zawiera on szczegółowe zadania do realizacji wraz z dziećmi, szereg z nich przy współudziale środowiska lokalnego, rodziców, zarówno poprzez włączanie się w realizowane zadania w grupach, jak i poprzez udział w Klubie Rodzica. Bierzemy również udział w wielu programach i kampaniach promujących zdrowy styl życia.
Wg definicji Światowej Organizacji Zdrowia ,,Zdrowie, to nie tylko całkowity brak choroby czy kalectwa ale także stan pełnego, fizycznego, umysłowego i społecznego dobrostanu (dobrego samopoczucia)”.
Jesteśmy przekonani, że nasze działania przyczynią się do wdrożenia u dzieci prozdrowotnego stylu życia w warunkach sprzyjających zachowaniu zdrowia.
Zachęcamy do wspierania naszych działań na rzecz zdrowia dzieci, włączanie się w przedsięwzięcia przedszkolne służące ich zdrowiu oraz do śledzenia naszych działań na stronie internetowej i na gazetkach grupowych.
PLANU PRACY W ZAKRESIE PROMOCJI ZDROWIA
PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 3 IM. JANA BRZECHWY W OPOLU
NA LATA 2016 – 2019
Promocja zdrowia poprzez poprawę nawyków żywieniowych
„Zdrowe odżywianie to ważne jest zadanie”
Problem priorytetowy: ZŁE NAWYKI ŻYWIENIOWE WŚRÓD DZIECI
Opis problemu:
Z przeprowadzonych ankiet jasno wynika, że dzieci z naszego przedszkola nieprawidłowo się odżywiają. Dodatkowe obserwacje pracowników przedszkola przyniosły dowód na to, że dzieci niechętnie zjadają surówki obiadowe, zupy, podczas śniadań często zdejmują ogórki, pomidory i szczypiorek. Z ankiet wynika, że 40% dzieci nie chce spożywać warzyw, 50% nie jada nabiału, a 82% wybiera do picia słodzone napoje i soki zamiast wody lub herbaty.
Uzasadnienie:
Prawidłowe odżywianie stanowi podstawę właściwego rozwoju fizycznego, ogólnego stanu zdrowia oraz samopoczucia. Te zaś rzutują na aktywność dzieci w przedszkolu i możliwości osiągania sukcesów edukacyjnych. Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych jest przede wszystkim rolą domu rodzinnego. To od rodziców dzieci czerpią wzorce i nawyki żywieniowe Jednakże duże wsparcie mogą dawać społeczności zewnętrzne, takie jak przedszkole, w której wiedzę z tego zakresu mogą otrzymywać tak uczniowie, jak i rodzice.
Przyczyny istnienia problemu:
· brak umiejętności dokonywania właściwych wyborów w zakresie produktów żywnościowych niezbędnych dla prawidłowego rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym;
· niewłaściwe nawyki żywieniowe wyniesione z domu, nieprawidłowe wzorce odżywiania;
· nieznajomość produktów żywnościowych wartościowych dla organizmu;
· wzorowanie się na reklamach;
· zbyt mała wiedza dzieci na temat zdrowego odżywiania.
Propozycje rozwiązania problemu:
Wzbogacenie wiedzy dzieci poprzez cykliczne prowadzenie zajęć dotyczących zdrowego odżywiania, aktywny udział w programach „Akademia Zdrowego Przedszkolaka”, „Kubusiowi przyjaciele natury”, „Mamo, tato, wolę wodę”; organizacja konkursów i spotkań kulinarnych.
Współpraca z rodzicami: spotkanie rodziców z dietetykiem, prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców z zakresu zdrowego odżywiania, wspólne gotowanie zdrowych potraw w ramach Klubu Rodzica, utworzenie Przedszkolnej Książki Kucharskiej – „Zdrowe zamienniki naszych ulubionych potraw”.
Doskonalenie pracowników przedszkola w ramach zdrowego odżywiania, udział pracowników w spotkaniu z dietetykiem, prowadzenie zajęć koleżeńskich i podsuwanie pomysłów na ciekawe zajęcia w ramach WDN.
Rok szkolny 2016/2017
Zadanie |
Kryterium sukcesu |
Sposób realizacji |
Termin realizacji i wykonawcy |
Środki |
ZADANIA W ZAKRESIE PRACY Z DZIEĆMI |
||||
Każdy nauczyciel zamieści w planie pracy treści prozdrowotne zrealizowane podczas zajęć edukacyjnych. |
Przeprowadzenie bloków tematycznych zajęć o zdrowiu „Tydzień witaminkowy w każdą porę roku” Dzieci przygotowują soki owocowe, kanapki i sałatki, aktywnie uczestnicząc w zajęciach kształtują prawidłowe nawyki żywieniowe. |
Cały rok szkolny
Wszystkie nauczycielki w grupach |
Pomoce dydaktyczne wykorzystywane do zajęć, plansze demonstracyjne |
|
Zorganizowanie konkursu rodzinnego „Zdrowa potrawa wigilijna” |
80% rodziców pozna zdrowe odpowiedniki potraw wigilijnych
|
Rodzinny konkurs przedszkolny na wykonanie wspólnie z rodzicami zdrowej potrawy wigilijnej, uwiecznienie jej na zdjęciu i wraz z przepisem zgłoszenie do konkursu. |
grudzień 2016 nauczycielki grupy V |
Regulamin konkursu, tablica na wystawę prac, nagrody i dyplomy |
70% dzieci weźmie aktywny udział w zajęciach
|
Dzieci wzbogacają wiedzę o zdrowym odżywianiu w trakcie ciekawych i interesujących zajęć. |
Cały rok szkolny Wszystkie nauczycielki w grupach |
Materiały dydaktyczne oferowane w ramach projektu |
|
70% dzieci weźmie aktywny udział w zajęciach
|
Dzieci wzbogacają wiedzę o zdrowym odżywianiu w trakcie ciekawych i interesujących zajęć. |
Cały rok szkolny Wszystkie nauczycielki w grupach |
Materiały dydaktyczne oferowane w ramach projektu |
|
70% dzieci weźmie aktywny udział w zajęciach
|
Dzieci wzbogacają wiedzę o zdrowym odżywianiu w trakcie ciekawych i interesujących zajęć. |
Cały rok szkolny Wszystkie nauczycielki w grupach |
Materiały dydaktyczne oferowane w ramach projektu |
|
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI |
||||
Spotkanie z dietetykiem "Zdrowe odżywianie dla małych dzieci" |
40% rodziców weźmie udział w spotkaniu |
Rodzice zdobędą wiedzę dotyczącą kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych |
Iwona M. wrzesień 2016 |
Komputer, rzutnik, prezentacja multimedialna |
70% rodziców otrzyma ulotki informacyjne i na bieżąco będzie zapoznawała się z informacjami na gazetce |
Poznanie właściwych sposobów odżywiania |
Grażyna P. |
Materiały, artykuły, przepisy |
|
60% rodziców weźmie udział w zajęciach |
Raz w roku każda nauczycielka w grupie zaprosi rodziców do wspólnego gotowania zdrowych potraw w ramach zajęć otwartych |
Każda nauczycielka w grupie termin do ustalenia w poszczególnych grupach |
Scenariusz zajęć, artykuły spożywcze |
|
40% rodziców weźmie udział w spotkaniu |
Chętni rodzice spotykają się w przedszkolnej kuchni, testują zdrowe przekąski, a przepisy kompletują w przedszkolną książkę kucharską. |
1 spotkanie w miesiącu Iwona M. |
Przepisy, produkty spożywcze |
|
DOSKONALENIE PRACOWNIKÓW PRZEDSZKOLA |
||||
Udział w spotkaniu z dietetykiem |
80% pracowników weźmie udział w spotkaniu |
Pracownicy zdobędą wiedzę dotyczącą kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych małych dzieci |
Iwona M. wrzesień 2016 |
Komputer, rzutnik, prezentacja multimedialna |
Poszukiwanie i gromadzenie warsztatu pracy dotyczącego zdrowego odżywiania |
90% nauczycieli wzbogaci swój warsztat pracy |
Nauczyciele poszukują fachowej literatury, konstruują ciekawe scenariusze, dzielą się pomysłami między sobą, tworzą ciekawe pomoce dydaktyczne. |
Wszystkie nauczycielki cały rok |
Komputery, ksero, papier |
Podsumowanie realizacji zadań z planu „Zdrowe odżywianie to ważne jest zadanie” – ewaluacja końcowa |
90% zaplanowanych zadań została zrealizowana |
Przeprowadzenie ankiet wśród dzieci, rodziców i pracowników |
Zespół ds. promocji zdrowia |
Ankiety |
Rok szkolny 2017/2018
Zdrowy przedszkolak- promowanie nawyków prozdrowotnych w ramach programu ,,Szkoła promująca zdrowie” |
Praca z wychowankiem: 2.Systematyczne prowadzenie zajęć ruchowych w sali gimnastycznej i w terenie, przypominanie dzieciom, że ruch to przyjemna forma dbania o zdrowie. 3.Dalsze prowadzenie internetowego informatora programu ,,Szkoła promująca zdrowie”, zachęcanie rodziców do włączania się w profilaktykę zdrowotną, poprzez zamieszczanie przepisów na zdrowe napoje i potrawy w kąciku zdrowego odżywiania: „Rodzice- rodzicom”. 5. Konkurs dla rodziców w grupach „Ulubiona potrawa” – utworzenie książki kucharskiej na potrzeby Klubu Rodzica, strony internetowej, przedszkolnej kuchni. 6.Przygotowywanie zdrowych potraw w ramach Klubu Rodzica 7.Dzień naleśników – przygotowanie w grupach farszu do naleśników wg własnego pomysłu. 7.Spotkanie z dietetykiem „Zdrowe odżywianie małych dzieci” 9.Dzień miodu – zajęcia połączone z degustacją miodu. 10. Spotkanie z pielęgniarką. 11.Dzień marchewki – przygotowanie soku, surówki w grupach. 12.Wiosenny ,,Kolorowy tydzień witaminowy” promujący zdrowe odżywianie. 14. Przedszkolna Olimpiada – konkursy i zawody sportowe. 15. Udział w popołudniowych zajęciach sportowych we współpracy z MOS w Opolu. 16.Udział w programach prozdrowotnych: - Kubusiowi Przyjaciele Natury, - Czyste powietrze wokół nas - Mamo, Tato Wolę Wodę.
Zadania dla nauczycieli:
- pedagogizacja rodziców poprzez grupowe gazetki informacyjne, stronę internetową, facebook, - prowadzenie zajęć prozdrowotnych kształtujących nawyki żywieniowe, sprawność ruchową, dbałość o higienę - organizowanie zajęć otwartych dla rodziców, - organizowanie spotkań w ramach Klubu Rodzica, - udział całego personelu w spotkaniu z dietetykiem
Wzbogacenie warsztatu pracy: - uzupełnienie księgozbioru przedszkolnego o literaturę fachową, - zakup urządzeń i pomocy umożliwiających przygotowywanie wraz - doposażenie sali gimnastycznej
|
Cały rok
Cały rok
Cały rok
X
X-III
Wg planu I
II
Cały rok
II III 5 kwietnia kwiecień
maj
czerwiec Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Wg planu Wg planu luty |
Wszystkie nauczycielki
Wszystkie nauczycielki
Nauczycielki grupy III
Wszystkie nauczycielki
Nauczycielki grupy II
Nauczycielka grupy II i IV Wszystkie nauczycielki
Nauczycielka grupy II i IV Wszystkie nauczycielki
Wszystkie nauczycielki
Wszystkie nauczycielki Wszystkie nauczycielki, intendentka, kucharki Wszystkie nauczycielki
Nauczycielki w grupach
Dyrektor, Wicedyrektor
|
Rok szkolny 2018/2019
Zdrowy przedszkolak- promowanie nawyków prozdrowotnych poprzez realizację założeń ,,Szkoły promującej zdrowie” |
Praca z wychowankiem: 2.Systematyczne prowadzenie zajęć ruchowych w sali gimnastycznej i w terenie, przypominanie dzieciom, że ruch to przyjemna forma dbania o zdrowie. 3.Prowadzenie internetowego informatora programu ,,Szkoła promująca zdrowie”, zachęcanie rodziców do włączania się w profilaktykę zdrowotną, poprzez zamieszczanie przepisów na zdrowe napoje i potrawy w kąciku zdrowego odżywiania: „Rodzice- rodzicom”. 4.Codzienne mycie zębów – promowanie nawyków służących zdrowiu. 5. Zdrowe kanapki – szwedzki stół na śniadanie, własnoręczne przygotowywanie kanapek przez dzieci. 7. Konkurs rodzinny „Owoc lub warzywo chętnie Ci opowie jakie ma witaminy i dba o Twoje zdrowie” – wykonanie albumu z rodzicami. 8.Przygotowywanie zdrowych potraw w ramach Klubu Rodzica.
9. Zabawy ruchowe z Mikołajem.
11.Owocowy szaszłyk na Walentynki – przygotowanie szaszłyków 13..Dzień miodu – zajęcia połączone z degustacją miodu. 14. Światowy Dzień Wody – konkurs plastyczny pod hasłem ,,Woda zdrowia doda”. 15.Dzień marchewki – przygotowanie soku, surówki w grupach. 16.Wiosenny ,,Kolorowy tydzień witaminowy” promujący zdrowe odżywianie. 18. Udział w popołudniowych zajęciach sportowych we współpracy z MOS w Opolu. 19.Uczestniczenie w programach prozdrowotnych: - Kubusiowi Przyjaciele Natury, - Czyste powietrze wokół nas,
Zadania dla nauczycieli: - Udział w szkoleniowej Radzie Pedagogicznej z koordynatorką programu „Szkoła Promująca Zdrowie” - poinformowanie rodziców na zebraniu z założeniami ,,Szkoły Promującej Zdrowie”, pedagogizacja rodziców poprzez grupowe gazetki informacyjne, stronę internetową, facebook, - prowadzenie zajęć prozdrowotnych kształtujących nawyki, żywieniowe, sprawność ruchową, dbałość o higienę, - organizowanie zajęć otwartych dla rodziców, - organizowanie spotkań w ramach Klubu Rodzica,
Wzbogacenie warsztatu pracy: - uzupełnienie księgozbioru przedszkolnego o literaturę fachową, - zakup urządzeń i pomocy umożliwiających przygotowywanie wraz - doposażenie sali gimnastycznej, placu zabaw
|
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
15-19 X
V
Wg planu
XII
II Cały rok
II 22 III
5 IV 8-12 IV
V
Cały rok
Cały rok
Wg planu
Cały rok
Cały rok
Wg planu Wg planu
|
Wszystkie nauczycielki
Wszystkie nauczycielki
N-lki grupy II i V
Wszystkie nauczycielki Kucharki, intendentka, nauczycielki Wszystkie nauczycielki, rodzice Rodzice, N-l grupy IV
Rodzice, Dorota G., Joanna Sz., Kamila L.
Wszystkie nauczycielki
Wszystkie nauczycielki Wszystkie nauczycielki, rodzice
Grupa VI Grupa II
Wszystkie nauczycielki Wszystkie nauczycielki, rodzice Wszystkie nauczycielki
Nauczycielki w grupie IV i V
Dyrektor, Wicedyrektor
|