„Optymiści lepiej się uczą, są zdrowsi, więcej zarabiają, zakładają długotrwałe i szczęśliwe małżeństwa, utrzymują więź ze swoimi dziećmi,
a nawet dłużej żyją.”
Alan Loy McGinnis
Od września 2011 roku nasze przedszkole realizuje ogólnopolski program „Optymistyczne Przedszkole”, autorstwa Ireny Dzierzgowskiej i Mireli Nawrot.
Celem tego projektu edukacyjnego jest rozwijanie w dziecku optymizmu, poczucia własnej wartości oraz nauczenie, jak radzić sobie w różnych sytuacjach. W wyniku realizacji programu stworzyliśmy wychowankom przyjazne środowisko, wspierające każde dziecko w jego indywidualnej drodze do sukcesu. W życzliwej i pogodnej atmosferze diagnozowaliśmy możliwości i potrzeby naszych przedszkolaków oraz stymulowaliśmy ich wszechstronny rozwój, ze szczególnym uwzględnieniem zainteresowań i wrodzonych talentów.
Pamiętając o tym, że dzień bez uśmiechu jest dniem straconym, dołożyliśmy wszelkich starań, aby w naszym przedszkolu zagościła na stałe radość, przyjaźń i optymizm.
Optymistyczne grono nauczycielek opracowywało corocznie Program Wychowawczy Optymistycznego Przedszkola, który zawierał szeroką gamę działań wychowawczych, kształtujących optymizm w dzieciach. Działania te realizowaliśmy z optymistyczną werwą, bawiąc się przy tym, ciesząc sukcesami, obserwując, jak dzieci dzięki naszym wspólnym działaniom, wykazują optymistyczne podejście do własnych i cudzych działań, uczą się wyrażania uczuć i emocji, wszechstronnie rozwijają się. Jednym słowem - jak kształtują się z nich optymistyczne dzieciaki. Naszym działaniom towarzyszyło wsparcie rodziców, którzy zaznajamiani byli z realizowanym programem i aktywnie go współrealizowali. Również środowisko lokalne, chętnie wspierało naszą inicjatywę, dzięki czemu szerzyliśmy optymizm w bliższym i dalszym otoczeniu przedszkola.
Realizując założenia inteligencji wielorakich:
Østwarzaliśmy właściwą przestrzeń do rozwoju inteligencji, tj. miejsc zabaw i pracy, pozwalających na odkrywanie własnych możliwości, rozwijanie pasji, talentów
i zainteresowań,
Øprowadziliśmy współpracę z wszystkich podmiotami procesu edukacyjnego dzieci: rodzicami i opiekunami, pedagogiem, psychologiem, z instytucjami działającymi na rzecz dobra dzieci oraz środowiskiem lokalnym,
Øprowadziliśmy zajęcia dodatkowych i klub rodzica,
Øpomagaliśmy dzieciom zrozumieć możliwości swoje i innych,
Østaraliśmy się, by dziecko wiedziało jak użyć swych mocnych stron i poprawić słabe,
Øpozwalaliśmy budować dzieciom poczucie własnej wartości,
Ørealizowaliśmy projekty o charakterze ogólnopolskim i międzynarodowym. Projekty te umożliwiły wykorzystanie technologii ICT, dzieci podjęły próbę porozumiewania się w języku angielskim. Podczas pracy nad wykonaniem zadań nauczyły się współpracy oraz korzystania z pomocy kolegów. Dzieci poznały również kulturę innych krajów. Innym aspektem projektów był rozwój umiejętności artystycznych, literackich, kulinarnych oraz inteligencji przyrodniczej.
Dzięki podjętym działaniom nasze przedszkolaki, to - optymistycznie nastawione do siebie i świata dzieci, które:
üsą otwarte, pełne inicjatywy, pewne siebie, ciekawe świata;
ükreatywne i twórcze, chętne do współpracy;
üstarają się konsekwentnie i odważnie działać;
ü mają wiele zainteresowań;
üdzięki wypracowanym wspólnie ,,Optymistycznym kontraktom grupowym” wiedzą, jak odróżnić dobro od zła, są empatyczne, stosują formy grzecznościowe, wierzą
w swoje możliwości;
üwszelkim poczynaniom towarzyszy pogoda ducha, uśmiech i poczucie humoru.